Monday, November 22, 2010

KENDURI OH KENDURI!!

0730 am

pintu bilik gegak gempita diketuk bertalu-talu dari luar. kantung mata aku terasa begitu berat untuk dibuka.

"ella,ngan bapak pergi pengilan lok"

argh!ini perkara yang aku benci tentang hujung minggu di musim cuti sekolah. undangan kenduri kahwin di sana sini. minggu ini sahaja kami sekeluarga telah menerima 10keping kad undangan ke majlis perkahwinan sahabat handai dan sanak saudara. kalau menghadiri kenduri kahwin sahabat handai memang aku sedikit eksaited. kenduri kahwin adalah saat untuk reunion yang terbaik bersama rakan2. minggu ini salah seorang rakan baik aku akan melangsungkan perkahwinannya di johor. dan aku sangat terkilan kerana tidak dapat turut serta meraikan hari bahagianya. private jet yang aku tempah bulan lepas belum juga siap2 walaupun downpayment 100k telah aku langsaikan.

aku mencuit2 plus mencubit2 plus menendang2 adikku di sebelah dengan harapan dia akan bangun dan sudi menemani bapak ke kenduri kahwin anak sahabat baiknya. tapi ternyata usaha aku sia2. kenapalah aku tak boleh nak tidur mati macam dia. emak pulak sedang holiday di Mukah selama seminggu, meninggalkan segala tanggungjawabnya ke atas bahu aku. nak tak nak, aku terpaksa jugak mengalah.

kalau korang nak tahu, bapak aku ni dia punya femes mengalahkan artis. sepanjang perjalanan menuju ke rumah pengantin ada saja yang menyapanya. dah rasa macam Y.B masuk kampung pulak. aku hanya membontotinya bersalaman dan bersembang-sembang kencang dengan sahabat2 nya. dah macam jejak kasih pun ada. mungkin inilah perasaan Rosmah ketika menemani Najib ke majlis2 keraian. mungkin..

"tok anak kau kah moss? boleh lah kita berbesan tok"

pakcik Junit mengusik. aku hanya tersenyum tersipu2 menyerlahkan kegadisan-kemelayuan- keterakhiran aku. terasa janggal juga berada di kalangan pakcik-pakcik ni. aku mengundurkan diri untuk beramah mesra bersama persatuan isteri-isteri. mereka senyum, aku senyum. mereka gelak, aku pun gelak. hipokrit sungguh aku ini! tapi aku ikhlas. betul. aku seronok dapat berkenalan dengan orang2 'lama'. seronok mendengar kisah pengalaman hidup mereka. masing2 punya kisah tersendiri. andai saja emak aku yang berada di sini pada saat ini pasti perbualan ini akan menjadi lebih rancak. ya. emak aku cukup hebat dalam bercerita. dan kesemua kisah hidup beliau aku sudah khatam lebih dari 10 kali.


moral of the story?? orang2 lama ni memang LEGEND!

3 comments:

Zarina Zaimi said...

'kegadisan-kemelayuan- keterakhiran aku'? haish fiza... teringt fiza 'gelak ketawa' time kat kolej dulu (time kite lepak mlm2 smbil bergosip)... 2 harkat pertama.. hmmm.. blok murni leh dgr kan? heeee~ x caya, tanya cha'ah... oh fiza... miss your laugh..

fiza sarawak said...

OMG..plz dont remind me of dat moment.x pasal2 kne SHHHH!! dr blok murni.tp skang i gelak dh sopan dh.hehe

faezah said...

gelakmu mmg spesel mek!! hahaha aku pun wndu gak..weeeeeee~