Sunday, September 19, 2010

LIBERALISME & SEKULARISME

mindaku ligat mencerna segala apa yang baruku baca. akal logik mula bertindak agar segala fakta dapat dihadam dengan baik. LIBERALISME. ini bukan kali pertama aku mendengar tentangnya. ia merupakan satu fahaman yang diagung-agungkan oleh orang barat yang terlalau sibuk memperjuangkan kebebasan hidup sebagai seorang individu. siapa yang menjajah mereka sehingga mereka begitu taksub memperjuangkan liberalisme ini?setahu aku mereka tidak pernah dijajah.bahkan merekalah bangsa penjajah.terus, kebebasan apa lagi yang mereka mahukan? ya. mereka mahukan kebebasan hidup yang tiada batasan. bebas untuk menikmati kehidupan.puas untuk melakukan apa sahaja dalam kehidupan mereka. a world without rules and without any restriction. itu yang mereka mahu agar mereka dapat hidup bebas mengikut kehendak hati(mungkin lebih sesuai jika aku katakan mengikut kehendak nafsu) dan logik akal semata-mata.
apa bezanya pula dengan SEKULARISME? aku juga pernah mendengar istilah ini sejak di bangku sekolah lagi. aku masih ingat segala fakta yang diterangkan oleh guru sejarahku tentang sistem pendidikan sekular yang telah diperkenalkan oleh barat ketika mereka datang menjajah tanah melayu. penjajah Inggeris telah pun berjaya melahirkan segolongan pemimpin di kalangan Melayu Islam sendiri yang telah disekularkan dengan sistem pendidikan. Golongan ini kemudiannya dilantik menjadi pentadbir, perancang negara dan pemimpin yang menjadi agen kepada kesinambungan dasar penjajah itu sendiri. mereka telah berjaya memesongkan akidah dan perjuangan masyarakat Islam di Tanah Melayu dengan menanamkan fahaman sekular itu ke dalam tubuh masyarakat Melayu sehingga orang-orang Melayu yang beragama Islam itu turut memuja fahaman kebendaan dan sesuatu yang berlandaskan hawa nafsu.
Stamford Raffles. beliaulah pegawai Inggeris yang bertanggung jawab mengemukakan sistem pendidikan sekular ini. Beliau berhasrat untuk melahirkan bangsa-bangsa yang bijaksana dan terpelajar selaku orang suruhan yang jujur kepada sistem pentadbiran penjajah. Dia juga menyarankan supaya pendidikan untuk anak-anak Melayu mestilah menggunakan tulisan rumi dalam usaha mengurangkan pengaruh Islam di kalangan orang-orang Melayu. Itu cerita sejarah. Hakikat sebenarnya, sekularisme adalah satu fahaman yang cuba memisahkan kehidupan dengan agama.mereka memandang sinis peranan agama dalam kehidupan dan menganggap kehidupan dan agama itu adalah dua entiti yang berbeza dan perlu dipisahkan. secara ringkasnya, mereka yang percaya pada fahaman ini adalah mereka yang memilih jasad tapi mengetepikan nyawa atau pun mereka yang memilih nyawa tapi mengetepikan jasad.apa pun yang mereka pilih,mereka tetap tidak 'hidup' ataupun mempunyai 'kehidupan' kerana kehidupan seseorang itu akan berakhir apabila nyawa telah terpisah dari jasad.

kesimpulannya, i'm against liberalisme and secularisme!! anda bagaimana?

5 comments:

mak batin said...

kita menentang sekularism tapi kita telahpun menjadi sebahagian dari sekularism itu. blame the education system.

Zarina Zaimi said...

hi mak batin.. things are about to change.. but don't just wait and see. work together to change it.. insyaAllah. fiza dear.. u are future srikandi islam.. may Allah bless u darling..

fiza sarawak said...

hoho..i'm just an ordinary girl ina.i dont deserve dat 'title'.(*_*)

Zarina Zaimi said...

well, fiza.. you already are srikandi Islam, insyaAllah ;)

AH7 said...

peace