Saturday, September 18, 2010

LA TAHZAN

sedih.aku yakin semua orang pernah merasa sedih dan kecewa.sebagai manusia biasa, aku juga tidak lepas daripadanya. ada orang sedih kerana kecewa. ada juga orang yang sedih apabila ditimpa masalah dan sedih kerana kehilangan. setiap orang punya alasan yang tersendiri untuk bersedih.tapi aku yakin, dalam hidup ini kita masih punya banyak pilihan. rasa sedih dan kecewa tidak boleh membawa kita kepada kehancuran. kehidupan ini telalu bermakna bagi aku untuk disia-siakan hanya dengan bersedih. manusia bersedih kerana manusia lupa pada hakikat. hakikat bahawa hidup ini hanyalah sementara. hakikat bahawa segala apa yang kita miliki hari ini hanyalah pinjaman semata-mata. sebagai peminjam, bukankah sudah menjadi tanggungjawab kita untuk memulangkannya apabila dikehendaki oleh tuannya? yang hilang tidak bermakna binasa. yang pergi tidak bermakna kita hilang segalanya. kalau nak dibandingkan banyak mana yang Dia telah berikan kepada kita dengan banyak mana yang Dia telah ambil, pasti kita akan merasa malu untuk bersedih. Allah hanya mengambil balik sedikit sahaja daripada apa yang telah dipinjamkan olehNYA kepada kita. dan kalau kita redha mengembalikannya, tidak mustahil Allah akan menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik. tapi, kalau anda masih merasa sedih juga, cubalah amalkan doa yang telah diajarkan oleh Rasulullah S.A.W.

"ya Allah, aku berlindung kepadaMU daripada sifat sedih dan dukacita.
aku berlindung kepadaMu ya Allah dari sifat lemah dan malas.
dan aku berlindung kepadaMu ya Allah dari sifat penakut dan kedekut.
dan aku berlindung kepadaMu ya Allah daripada beban hutang dan tekanan perasaan."


p/s:ketahuilah, hidup kita, mati kita dan segala yang kita miliki, adalah milik ALLAH.



4 comments:

Zarina Zaimi said...

rajin update blog skarang ;)

fiza sarawak said...

tgh cuti lg na.tu yg byk mse lyn blog tu.pasni snp blk la kot blog ni.huhu

Anonymous said...

hurmm...hidup ini transit smntra sblm menuju transit seterusnya...
moga kau juga boleh keluar dr belenggu kesedihan yg panjang ini

fiza sarawak said...

thanx mr/mrs anonymous.
alhamdulillah i'm hepi with my life now.=)