Tuesday, April 20, 2010

::hidup umpama layang-layang~

"sepi.kosong.gelap.hidup saya memang dah tak ada maknanya lagi."

bagaimana harus aku menenangkan jiwa seorang remaja yang sedang resah di depanku ini. sinar matanya yang merenungku dengan penuh harapan begitu membuat aku tersentuh.

"apa lagi yang awak harapkan dalam kehidupan awak kalau dah segala-galanya gelap,sepi dan kosong?'
"saya hanya ingin disayangi cikgu.saya nak ada orang faham saya.saya nak hidup bahagia"

aku tersenyum.memang itulah lumrah dalam kehidupan ini.setiap manusia ingin menyayangi dan disayangi.setiap insan ingin dihargai.tapi, tidak semua orang tahu bagaimana untuk menyayangi dan disayangi.segalanya bermula dengan diri kita sendiri.kita akan menerima sekiranya kita memberi.berilah kasih sayang sekiranya anda ingin disayangi.berilah penghargaan sekiranya anda ingin dihargai.

"tapi tak ada siapa yang sayangkan saya cikgu.tak ada siapa pun yang hargai saya"

aku memandang wajahnya dengan penuh simpati.
"awak masih berharga walaupun tidak ada sesiapa pun yang menghargai awak.tapi, awak memang betul-betul sudah tidak berharga jika awak sendiri pun sudah tidak tahu nak menghargai dan menyayangi diri awak sendiri"

No comments: