Tuesday, April 26, 2011

cikgu oh cikgu!

Hari ni aku dapat amaran keras.

“Apa2 program kaunseling yang awak buat pastikan ia tak lari daripada matlamat kita untuk mencapai Sekolah Berprestasi Tinggi. Program2 tersebut haruslah ke arah membentuk personaliti unggul sepertimana yang digariskan dalam annex yang pertama Sekolah Berprestasi Tinggi”

Aku senyap 6 harakat.

“Maaflah. Apa2 pun program yang saya buat matlamat saya adalah untuk membentuk pelajar2 yang mempunyai sahsiah yang unggul supaya pelajar2 kita unggul di dunia dan akhirat”



Apa yang kau nak kejar2 sangat SBT tu woi? Ko jadi cikgu sebab nak cemerlangkan pelajar ke cemerlangkan sekolah? Bila sekolah gila kuasa, gila nama, pelajar2 dan cikgu2 marhain macam aku ni yang jadi mangsa. Masuk kelas pukul 6.30 pagi sampai 5.00 petang. Bagi kerja rumah yang bertimbun-timbun untuk disiapkan dalam masa 1,2 hari. Ini ke erti kehidupan yang kau nak ajar kepada anak2 murid kau? kau bukan buat budak2 tu jadi lebih pandai, tapi jadi manusia bangang.Kau tekan semua pelajar2 supaya dapat straight A dalam semua peperiksaan dunia tu. Apa penting sangat ke semua A tu? Mana pergi keseimbangan intelek, rohani, emosi dan jasmani mereka? Emosi budak2 tu pernah kau ambil kira? Rohani diorang pulak ada kau kisah? Setiap tahun pencapaian PMR dan SPM meningkat. Adakah pelajar2 kita sekarang ni semakin cerdik? Tetapi kenapa gejala sosial dan masalah disiplin semakin meningkat di kalangan pelajar2 cerdik pandai ni? Kenapa kau salahkan kaunselor bila ada kes buli dan kes khalwat di asrama? Kenapa kau persoalkan tentang sikap pelajar2 yang semakin biadab? Bukankah ini pelajar2 bijak yang kau bentuk berdasarkan program personaliti unggul yang kau buat?



"Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."



Kau hadam Falsafah Pendidikan Kebangsaan ni cukup2 dan kau ingat sampai mati. pelajar yang cemerlang akan menjamin prestasi sekolah yang cemerlang, gemilang dan terbilang. tapi sekolah yang cemerlang belum tentu boleh menjamin pelajar-pelajar yang cemerlang, gemilang dan terbilang.













p/s: aku kerja bukan untuk kau atau untuk sekolah. bukan kau yang bayar gaji aku! kerja aku adalah untuk bantu pelajar2 aku.kau tak suka? kau punya pasal lah!

6 comments:

Unknown said...

caiyok cikgu.....kat stad gak best...

fiza sarawak said...

rndu pulak kt STAD.=(

Anonymous said...

waaa..fizah ade blog..
-zeti a.-

fiza sarawak said...

nape mcm kagum je puan zeti?=p

Zarina Zaimi said...

fiza! takbir!

maisarah caah said...

terbaeeeek mek!!! well said! am 200% agree!! cekgu-cekgi yg da burnt out tuh, da ilg akal agaknye. gila kau 630-5 blaja je..fuhh!