Sunday, October 31, 2010

tragedi di petang sabtu

petang tadi aku pergi ke rumah makcik aku di kuching untuk membantunya membuat persiapan majlis perkahwinan sepupuku yang akan berlangsung esok. nak di jadikan cerita,masa aku tengah berhenti dekat bulatan Tun Ahmad Zaidi(kalau nak tahu,kat sarawak memang banyak sangat roundabout) tiba2 berdentum kereta aku kena langgar dari belakang. habislah kereta aku!! aku pun pandang cermin tengah. kereta savvy warna hijau. aku nampak pemandunya (lelaki) sedang menepuk dahi. no pendaftaran dia aku tak nampak. aku pun terus tekan minyak dan bagi signal ke kiri dengan harapan savvy hijau tu akan follow aku. dalam kepala otak aku dah terbayang dah bontot kereta aku yang remuk. siap la mamat savvy hijau ni!!
aku berhenti di tepi jalan dan savvy hijau turut berhenti.
"hey!buta ke?apsal awak langgar kereta saya?" aku dah buat skrip nak marah mamat savvy hijau tu. tapi bila aku keluar dari kereta, aku agak terperanjat bila tengok kereta aku tak kemek pun. cuma calar sedikit. mamat savvy hijau tu pula tak berhenti2 minta maaf kat aku. sebelah lampu keretanya pecah dan kemek sedikit.
"sorry awak. saya tak sengaja. saya ingat awak nak terus pecut kat bulatan tadi."
kesian betul aku tengok muka mamat ni. muka dia nampak bersalah sangat. kereta dia pon rosak teruk. mahal juga kalau nak repair semua ni.
"hmm..tak apa la wak. kira settle je la"
bila sampai di rumah, aku ceritakan peristiwa tadi dekat family aku. sedihnya bila semua orang marah aku sebab tak minta ganti rugi kat budak tu. takkanlah calar sikit tu pun aku nak minta ganti rugi? walaupun betul dia salah, tapi aku tahu dia tak sengaja. malang kan tak berbau. kalaulah kita dapat bau ada kemalangan nak berlaku mesti kita akan cuba sedaya upaya untuk mengelaknya daripada berlaku. tapi malangnya, malang memang tidak berbau. tak salah kalau aku cuba berada dalam kasut dia kan? dan mamat savvy hijau itu kacak orangnya(^_^)

5 comments:

nOor aNIes said...

u owez in other' shoe...sbb tu empati n simpati tnggi sgt..heee.....nvrmind..kt tlg org, pasni insyALLAH org len tlg kt plak....

fiza sarawak said...

tula..mne taw 1 hr nti jd kat aku plak ke.huhu

Husna Adilah said...

Memaafkan sesama makhluk adalah yg terbaik an kak? :) hihi

Zarina Zaimi said...

ya Allah fiza.. mamt tu hensem? sempat lagi? heee~ btw, it's very noble of you to forgive him.. may Allah bless u.. amin.

fiza sarawak said...

dyla;btol tu dik.=)
ina;die bukan setakat kacak tp sgt berbudi bahasa.i dpt rse ketulusan hati die mse die mnta maaf.hehe